10 juli 2011

Kantarellplockning - de 7 bästa ledorden för stadsnära svamplycka

När jag flyttade till Göteborg trodde jag mina kantarellplockningsdagar var över, eller att de i alla fall skulle vara kraftigt begränsade till de gånger jag besöker Småland under kantarellsäsongen. Tänk så fel jag hade! Så därför kommer här mina bästa kantarellplockningstips för dig som bor i en stad.
  1. Tålamod - ge inte upp om du inte hittar kantareller vid första besöket i din stadsnära skog. De finns antagligen där men eftersom det är så många som rör sig i skogen (jämfört med på landet) kommer du behöva en stor dos tålamod för att hitta dem.
  2. Frekvens- du måste gå i din skog ofta så att du lär känna den och därmed får en bättre chans att hitta det gula guldet. Man måste ha tur och komma precis i rättan tid när de syns och ingen annan ännu har hunnit hitta dem.
  3. Radar - slå på din radar för gult och mjuka former. Släpp allt vad prestige heter. Tror du något är en kantarell, ja men gå och kolla då! 9 gånger av 10 är det ett björklöv, men den 10:de gången kan det vara en kantarell!
  4. Gott minne - slå på din inbyggda GPS när du väl hittar kantareller. Memorera var du är, hur du gick för att komma dit, hur terrängen ser ut runt ikring, försök hitta något som du tycker sticker ut, en konstig sten, ett fult träd eller en knölig trädstam. Du kommer garanterat hitta dit igen och ju fler ställen du har, desto lättare är det ju att hitta kantarellerna. Jag har aldrig använt mig av tekniska hjälpmedel som GPS, men det kan ju vara ett alternativ om du inte vågar lita på att stenåldersmänniskan i dig kommer ihåg åt dig.
  5. Noggrannhet - hittar du en kantarell så finns det ofta fler runt den. Det händer ofta att jag hittar ställen som verkar "avplockade" med brutna kantareller men om man sätter sig ner på huk och tittar noga runt hittar man ofta fler, under löv, kottar och pinnar, som den tidigare plockaren har missat!
  6. Genvägen - ska inte underskattas! Mitt bästa kantarellställe (som står för ca 1/3 av kantarellerna på bilden nedan) har jag hittat när jag genade genom skogen en väldigt regnig hundpromenad. Den är det bästa stället eftersom det INTE är nära någon stig så därför är det färre som hittar den.
  7. Omvägen - Om du nu har ett ställe där du har hittat kantareller förut, ta en omväg förbi det även om det inte är på vägen dit du ska. Man behöver många fler kantarellställen i stan än på landet eftersom det plockas av fler och därför försvinner fortare och kanske är färre eller väldigt små kantareller kvar till dig.
Och så ett litet extra tips om du inte hittar väl i din skog, se till att inte tappar bort dig i kantarellyran utan prioritera att ha koll på var du kom ifrån, vart du är på väg och hur du ska hitta hem igen. Och är du osäker, se till att du har karta och kompass med dig. Eller en modern telefon (med gott om batterier i) som ofta är båda de sakerna.

Lycka till!
Det här är ca 1 liter. Tog ca 1 timmes tid att hitta och plocka, utspritt på
5 olika kantarellställen med lite promenad emellan.




1 kommentar:

malin sa...

sv: förlåt för det sena svaret!

ja det var x2000 jag åkte... jag vet inte om det var just den kombin med dator och x2000. jag åkte baklänges ocskå nämligen och är på senaste tid väldigt migränkänslig. jag blir inte direkt åksjuk, har aldrig blivit det (inte så där illamående-måste spy-sjuk..).. det är snarare när jag inte har ätit som jag mår så där konstigt i huvudet (det är där det börjar trycka när jag åker tåg på tom mage!)...
jag har svårt att läsa på tåg och så annars, blir bara yr o som migränpersn blir jag yr av allt sånt haha. men nä, det var nog att jag inte hade ätit sen kl 17 dagen innan och att jag inte kan äta på tåget. kan inte äta mat när jag reser, så trycker bara i mig chips och sånt..
Kram :)