- Sånger från andra våningen
- Den enfaldige mördaren
- Gudfadern
- Donnie Darko
- Matrix
- The usual suspects
- Amelie från Montmarte
- Gökboet
- Magnolia
- Children of men
- Fargo
- Hajen
- Fanny och Alexander
- Det stora blå
Som man kanske kan gissa så är jag oerhört svag för dystopier. Det är något med mörka, hemska framtidsskildringar och hjältarna som har alla odds mot sig som jag aldrig tröttnar på att se på film. Matrix är utan tvekan den film jag sett flest gånger i mitt liv och den som gjort störst intryck på mig när den kom.
Ett tag hade jag den som middagsunderhållning och kollade på några favoritklipp varje kväll. Tyvärr har ju intrycket av den förstörts av del två och tre som är ungefär det sämsta jag sett men den första när den kom, den var ju helt fantastisk! Bra effekter, bra story, bra skådespel och bra musik. Nu i helgen så såg jag om den och till min glädje tyckte jag fortfarande den var bra men om det är den bästa jag sett, nej jag är tveksam faktiskt.
Den enfaldige mördaren är i alla fall den bästa svenska film jag sett. Och Blade runner den bästa dystopin. Vilken är den bästa film du har sett?
1 kommentar:
Du har en god och begriplig filmsmak, men jag saknar The Game på din lista.
Skicka en kommentar