16 juli 2011

Magiskt, effektfullt och bättre än boken (!)

Så har den då äntligen tagit slut - filmserien om Harry Potter. Igår såg jag del 8, Harry Potter and the Deathly hallows: Part 2. Och jag tyckte det var riktigt bra.

De flesta av skådisarna grymma, framförallt tycker jag att Daniel Radcliff och Emma Watson som spelar Harry och Harmoine verkligen har vuxit in i sina roller och jag kan inte vänta tills jag får se dem i andra roller. Dessutom är ju ensemblen med äldre skådisar grym. Tre av mina absoluta favoritskådisar, Alan Rickman, Gary Oldman och Helena Bonhamn Carter är ju med.Och Alan Rickman. Finns det någon mer perfekt person att spela den karaktären? Jag älskar att man aldrig riktigt vet, är han ond, är han god?



Det hade nog i ärlighetens namn krävts en riktigt dålig film för att jag inte skulle ha gillat den. Jag älskar ju hela den här världen med drakar,  handväskor som rymmer hur mycket som helst på insidan och så allt det uppmixade med det extremt brittiska och vardagliga. Jag älskar att Neville, efter att ha sprängt en bro och nästan dött, säger helt torrt "That went well". Jag älskar att Minerva, efter att ha väckt stenstatyer och bett dem skydda Hogwarts barnsligt fnittrande säger "I always wanted to use that spell".

Bild från http://holymotherofhnng.tumblr.com/post/6838252895/that-went-well
 Manuset är bra och syr ihop storyn bättre än vad JK Rowling själv gör i boken. Det är action och coola effekter där det ska vara det, och det är grymt skådespeleri och drama där det ska vara det. Den enda riktigt tråkiga grejen är, precis som i boken, prologen. Storyn är ju slut, men varken filmmakarna eller JK kunde hålla sig utan slänger in en "19-år senare" för att verkligen tala om hur allting gick. Det är i stort sett det enda som drar ner betyget och upplevelsen av filmen för min del.

GP:s sur-Mats Johnson ger filmen 3 av 5
DN ger den 4 av 5 och menar att man inte ens behöver ha sett de andra filmerna eller läst alla böckerna för att ha behållning av filmen
Jag ger den 7 av 10 på IMDB
Såg också IMDB har gjort en specialsida om Harry Potter filmerna. Kanske något de hållt på med ett tag för nyare filmer? Snyggt var det i alla fall!

För den som inte vill säga hej då till Harry riktigt än så kommer ju Pottermore snart- JK Rowlings webbplats för en "unik läsupplevelse online" där delar av berättelsen bestäms av läsaren. Det kan bli hur dåligt som helst - jag associerar till de där böckerna som fanns i min barndom där  man fick själv välja vad karaktären skulle göra och beroende på vad man valde skulle man bläddra till olika sidor i boken. Men  nåt slags hopp har jag som gör att jag ändå är tillräckligt nyfiken för att vilja testa det. Det kanske blir bra på riktigt?

11 kommentarer:

T.Themptander sa...

Vi ska ta och se den där filmen, bara komma iväg som brukar bli problemet.
Men Hermiones handväska är jag extremt avundsjuk på. Den verkar inte direkt så tung som den borde heller.

Jag har förhoppningsvis skrivit artikeln inom en vecka men kan se till du får en tidning med bilder sedan, för du får inte Hallå Linnestaden/Frölunda/Askim/Långedrag antar jag? :-) Trevlig resa!

T.Themptander sa...

Läser du den också eller slänger ni den bara när den kommer? Jag har skrivit så gott som alla artiklar i den sedan januari :-)

T.Themptander sa...

Kul du läst mer, hoppas du gillat det :-) Har inte fått någon respons men tydligen har folk skrivit och gillat det :-) Synd det inte räcker för chefen.
Stämmer, den har inte kommit sen midsommar. Kommer inget sommarnummer utan nästa kommer i slutet på augusti, det jag skriver nu som blir mitt sista och bara delar i den jag ska skriva tyvärr.

Bea sa...

Jag är dösugen på att se filmen också! Har dock inte sett någon av de andra på bio men någon gång ska ju vara den första!
Såg du den i 3D förresten?

Daisy O Carl sa...

Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light. ( J.K. Rowling )

Ann-Charlotte Fägerlind sa...

Jag hoppas att få se filmen i veckan med, min syster och systerdotter för det var med henne som vi började att se alla filmerna grymt bra.

Karin sa...

Nej inte 3D - jag kan inte se filmer i 3D för jag blir typ illamående. Hoppas alla som vill se den ser den :)

T.Themptander sa...

Jag håller på att läsa om hela boken. En del saker hade jag rätt i att det inte var som jag mindes, men en del är det minnet som spökar.
En del saker tycker jag nästan de missat men allt går inte att få med såklart.
Närmar mig slutstriden så får se själva slutet där jag tyckte filmen inte var som boken också på några ställen.

Bea sa...

Ja just det, ni var ju utomlands när eländet i Norge hände! Bortsett från det så verkar ni ju ha haft det jättebra i Berlin!

Håkan och The Ark var döbra, ska uppdatera bloggen angående detta :)

KRAM

Bea sa...

Och förresten, vi är inte i Vetlanda nästa vecka för jag jobbar ju du vet.. Men veckan efter har jag semester så då hade vi tänkt oss en tripp dit. Synd att vi missar varandra!

Storstadsnomaden sa...

Har ju tyvärr inte riktigt fastnat för Potter...men blir ändå lite sugen att se den/de sista filmerna? Gör man bort sig om man gör det utan att ha sett alla de andra..? Jag har sett den första...