19 juni 2011

Festivaler med hjärtat på rätta stället

Mitt missnöje med Metaltown har fått mig att fundera. Vad är det som gör mig så besviken? Och när jag på festivalinfo läser följande lilla mening om Roskilde så faller bitarna lite på plats för mig om vad det är Metaltown saknar:

Festivalen startades 1971. Initiativtagare var två gymnasieelever. Ingen kunde väl då drömma om att festivalen, skulle bli festivalernas festival och att den skulle finnas kvar nästan 40 år senare. 


Roskilde är för mig essensen av festival. Den är festivalernas festival, den som för mig alltid erbjudit de största banden, de häftigaste upplevelserna, de bästa festerna, det bästa (och det sämsta) vädret, den roligaste publiken, den bästa organisationen, den godaste ölen, de bästa drinkarna, de trevligaste poliserna, de gladaste funktionärerna, den godaste maten, de galnaste upptågen, den friaste frihetskänslan.

Roskilde har ett hjärta och en själ. Det är en festival som drivs av en icke vinstdrivande organisation med bara 25 heltidsanställda. Sedan starten har de skänkt den eventuella vinsten till välgörenhet, hittills har över 18 miljoner € gått till Läkare utan gränser, Amnesty, WWF, Rädda barnen och andra välgörenhetsorganisationer.
 
Roskildefestivalen är politisk. Den är kultur. Den är progg. Den är dansk som fan. Det mesta av maten som säljs på festivalen är ekologisk och har så varit sedan jag var där första gången 1993. Faktum är att det är mina Roskildebesök som lärde mig att det överhuvudtaget fanns något som hette "økologisk" och vad det innebär. De har haft en mijölpolicy sen 1994. Många av de fantastiska matstånden på Roskilde drivs av olika lokala organisationer inom kultur och idrott som därmed får en chans att tjäna ihop pengar till sina föreningar. 

Så vad är det då Metaltown saknar? Det jag tror det handlar om är det som jag uppfattar som Roskildes kärna, en kärlek till musik och medmänniskor och en vilja att skapa en förbannat bra fest. Någonstans på vägen har människorna bakom Metaltown tappat bort den viljan, om de någonsin haft den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

:-)

Storstadsnomaden sa...

Kan helt klart förstå vad du menar...Den där galoppbanan som Metaltown var vid i år..är det någon som överhuvudtaget vet var den är?? Knepigt...Tråkigt när allt måste bli så himla kommersaliserat. Var nyligen på festen på Gärdet i Sthlm, gratis, bra musik, och bra stämning. Så ska det vara.Ok klart man även kan tänka sig betala för bra ändamål också...Hoppas att du ändå fick höra lite bra musik!

Petra sa...

Det ar problemet med mycket i var varld nufortiden kanns det som. De flesta gor inte saker for att de har ett intresse eller en passion - utan bara for pengar. Och som besokare / kund sa marker man skillnaden direkt! Jag betalar hellre lite mer for en produkt / erfarenhet dar jag gillar saljaren / foretaget an att ge pengar till sura manskor som bara vill forsoka gora pengar pa mig.