23 juni 2011

Dags att komma ut ur scifi-garderoben

Jag kan inte hjälpa det. Jag älskar Battlestar Galactica. Det var inte direkt kärlek vid första ögonkastet, jag blev ganska hårt övertalad att börja titta överhuvudtaget. Men efter första avsnittet i miniserien så var jag fast. Det är action, spänning, efter katastrofen-tema, science fiction, robotar med egen vilja och minnen=cyloner som vill döda alla människor, människor vars hemplanet bombats sönder och samman, djupa frågor om vad som egentligen är en individ, vad som är terror, religionskritik, samhällskritik mot USA efter 9/11, och så det sedvanliga kärleks- och konfliktspelet ovanpå det. Min favoritkaraktär är Starbucks (bilden till höger) och jag grät floder när hon dog. Och jag grät nästan ännu mer när hon kom tillbaka igen och jag köpte det, att hon kom tillbaka, utan att tycka att serien blev dålig för det. 

En miniserie på två 90-minutersavsnitt, själva serien i fyra säsonger med 12, 20, 20 och 20 avsnitt i varje, TV-filmerna "Razor" och "The plan", 10 "webisodes", allt har jag sett och gillat det mesta av det, även om vissa avsnitt verkligen varit riktigt dåliga, framförallt webavsnitten.

Däremot har jag fram tills för några veckor sedan undvikit spin-offen "Caprica" eftersom jag hade fått för mig att den skulle vara nån slags juridik/maffiaaktig TV-serie som bara råkar utspelar sig i Battlestar Galactica-universat, före katastrofen. Men så fel jag hade! Den är ju början på allt, man får reda på hur cylonerna (bilden till höger) kom till och varför de hatar människor. Så nu har jag plöjt 18 avsnitt av en ganska kass spinoff, bara för att jag äskar originalserien så mycket. Och jo, det spelade så klart roll att jag var förkyld också, annars hade jag nog aldrig kommit igenom den, i alla fall inte så snabbt :)

1 kommentar:

Petra sa...

BSG var helt fantastisk. Jag sag nagra av original-avsnitten nar jag var tonaring och gillade den, men den skulle ju inte funka pa satt nu. Tyckte de gjorde ett fantastiskt jobb med att behalla delar av originalet men samtidigt var den helt och hallet sin egen.

Min favorit karaktar var definitivt Helo. Trots allt han gick igenom sa var han alltid positiv och ville gora vad som var ratt aven nar det var hart.

Sag ett antal avsnitt av Caprica, men kom aldrig riktigt in i den. Ingen av karaktarerna kandes djupa nog att vara intressanta.

Var valdigt besviken nar Stargate Universe stalldes in efter bara 2 sasonger, vet inte var jag ska fa min rymd-fix nu.