6 juni 2011

Så kallad finkultur

Foto: Alexander Kenney, pressbild från GöteborgsOperan
I torsdags var jag och såg Svansjön på Göteborgsoperan. Det var premiär. Dels för mig som publik på balett. Dels för föreställningen som är ett gästspel från Kungliga baletten i Stockholm.

Och det är lite svårt för mig att berätta om upplevelsen. Det var en lång föreställning, 4 akter, 3 pauser, totalt 3 h och 15 minuter. Så långt att det nästan blev tråkigt. Framförallt första akten kändes ganska menlöst och mest som att olika dansare skulle få visa upp sig, trots att de hade mindre dansroller.

Det var höjdskräcksframkallande högt att sitta på tredje balkong (vi var sent ute med köp av biljetter). Det var otroligt vackra dräkter och dekor, bortsett från golvet som var osannolikt fult i akt 1 och 3 så det såg ut som ett slitet gymnastiksalsgolv. Dansarna är fantastiska i sin styrka och vighet.

Men det berör mig inte. Var är känslorna i baletten? Narren, Svanen och Trollkarlen var de enda karaktärerna jag egentligen fick någon känsla för alls. Och eftersom Svanen ska föreställa kär i prinsen så blir det helt obegripligt vad hon ser i den otroligt tunna karaktären, hans funktion verkar mest vara att vara där som stöd för ballerinorna. Men det kanske är jag som inte förstår det fina och poängen med balett.

Versionen vi såg slutar lyckligt med att prinsen och Svanen vandrar bort hand i hand. Den lilla svärta som fanns i föreställningen den fanns mest i Trollkarlen, vars motiv i och för sig är ganska obegripliga också, men i sin dans fångar han i alla fall något mänskligt, berörande. Kanske hade det ursprungliga slutet, där Svanen dör när förvandlingen bryts, passat mig bättre.

Musiken, Tjajkovskij, är ju i sig mörkare än så och har en del svärta i sig. Den lyfter och min allra allra största beundran för musikerna. Otroligt skickliga.

Men summa summarum, jag tror inte balett är något för mig annat än i korta doser som mellanspel i So you think you can dance. Som för övrigt har börjat igen med säsong 8!! WOOOHOO!! Ser fram emot fler fanstistiska framträdanden som detta, som är ett av mina favoritnummer från säsong 7. Twitch och balettdansaren (!!!) Alex Wong i ett hihopnummer i koreografi av NappyTabs.

Inga kommentarer: