22 juni 2011

Cornelis - sevärt och filmiskt

Stillbildsfoto: Crille Forsberg.
© 2010 Chamdin & Stöhr Film
Ett halvår efter alla andra så har jag äntligen fått tid att se Cornelis - filmen om Cornelis Vreeswjik som Amir Chamdin har regisserat. Har varit hemma och sjuk idag och har inte orkat göra mycket annat än sova och se på TV/film.

Vilken film! Jag älskar den! Har tidigare hört att den ska vara så fragmentarisk och att den försöker berätta för många historier på en gång men jag tror det är det jag gillar. Den berättar om Cornelis barndom, hans musik, hans paranoia, hans missbruk, hans barn, hans kvinnor, hans skulder, hans uppgång och fall.

Stillbildsfoto: Crille Forsberg.
© 2010 Chamdin & Stöhr Film
Det är så snyggt gjort! Kolla bara bilden här till höger. Tidsenliga kläder, bilar, frisyrer, hus, allt sätter snabbt en stämning som gör att man förstår direkt och Amir hinner verkligen berätta mycket genom att faktiskt göra en film och inte filmad teater som svensk film så ofta annars är. Inte helt förvånande för en man som själv är musiker och har gjort musikvideor så utnyttjar han låtarna till att berätta storyn åt honom. Och castingen är helt grym, allt från Pernilla Andersson i en mycket liten som Ann-Louise Hansson till så klart Hans-Erik Dyvik Husby a.k.a Hank von Helvete som Cornelis själv. Det är så snyggt och filmiskt gjort alltihop att jag nästan får lite hopp om svensk filmindustri!

GP gav den en fyra
Aftonbladet gav den en trea
Själv ger jag den 7 av 10 på IMDB

Inga kommentarer: