17 januari 2011

Oturshelg som vägdes upp av god mat på rolig restaurang

Jag och sambon har haft en oturshelg. När vi skulle in till stan i lördags för att äta så spårade en spårvagn ur så vi fick ta taxi. Oklart om resegarantin kommer gälla men jag hoppas det eftersom den jädrans taxichauffören körde fel väg (en omväg så klart), inte förstod vart vi skulle och sedan var ganska ovillig till att ge mig ett kvitto.. Anledningen att jag inte kunde köra var för att vi hade festat till det med en fördrink innan vi åkte. Sååå typiskt. Jag tror det är första gången någonsin vi tar en fördrink hemma och vad händer? Jo jag hade behövt köra bil...

Oturen fortsatte på söndagen med avloppsstopp. Härligt... verkar som att vårt köksavlopp och golvbrunnen i badrummet går på samma rör dessutom, det var stopp i båda. Idag, måndag, har vår underbara vaktmästare varit här och hjälpt oss fixa det hela och dessutom tipsat om vart man går för att köpa rejälare doningar så man får loss propparna själv om det skulle behövas nån mer gång.

Oturen har dock ändå uppvägts av en fantastiskt god mat som vi åt på den galna restaurangen Moon. Bilderna nedan är länkade till deras hemsida. Inredningen känns som den kunde vara gjord av en övervintrad hippie, som gillar ravepartyn och har flyttat till Thailand för det är så härligt klimat där. Det hänger chilifrukter i snören i taket, väggarna är dekorerade med kitschiga tyger, baren är översållad av lampor och ljusslingor, barmenyn serverar "full moon party drinks", det sitter en stor gosedjursapa i entrén, personalen har galet mönstrade skjortor och har en härligt avslappnad attityd (vår servitris skulle på skoj norpa en av mina räkor eftersom "de är så grymt goda") och jag kände mig genast ganska hemma i denna lite lätt tossiga miljö. Det närmaste jag har kommit denna atmosfär förut är faktiskt Roskildefestivalen!

Nackdelen med denna hippieinredning är att det är väldigt få platser där man har nåt annat än ryggstödslösa bänkar /pallar att sitta på. Inte så kul så vår sittning där blev ganska kort. Men maten!! Det är den godaste thaimat jag har ätit och så långt ifrån det snabbmatsaktiga slafs man får på många andra thairestauranger. Vällagat, smakrikt och fantastiskt gott och med lite annorlunda rätter mot det man är van vid.

Dessutom är menyn härligt renodlad prismässigt, alla rätter är cheap (545 bath/109 kr),  not so cheap (745 bath/149 kr) eller A bit expensive (945 bath/189 kr).

Jag går gärna dit nån mer gång, men då ska jag boka bordet längst in med riktiga stolar :)

3 kommentarer:

Petra sa...

Ser mysigt ut, men ja stolarna ser inte ut some de bekvamaste. :-)

Undrar hur annorlunda thai ar i Sverige mot har - jag vet at kinamat ar ganska stor skillnad. Far komma mig for att aka over och prova. :-)

Karin sa...

Thai kan vara väldigt annorlunda från ställe till ställe i Sverige :) "Standardthai", typ take away/lunchställen är ofta kokosmjölksbaserad, man har olika grytor i menyn med t ex röd curry, gul curry, masala, satay etc. Och sen olika huvudingredienser, man kan ofta beställa alla rätter i take away med antingen biff, räkor eller kyckling eller som vegetarisk variant. Jag har inte ätit thai i London vad jag kan minnas så jag vet inte heller om/vad skillnaden är :)

Malin sa...

sv: haha, ja det är inte en fin sits. fast jag tror inte den är effektiv. det är ju så vi absolut inte får göra. jag har för mig att jag tog bilden när hon avslutade rundan, någon gång efter sista hindret. Det är lite typiskt mig att inte komma rätt ner i sadeln, och precis som hon kan jag ta i med benen lite så då ställs man upp.. men det brukar inte vara så effektivt haha.

Mango ja, om honom (henne?) har jag bara hört om via hemsidan! Vilka är det som är borta nu? Såg att det ganska många nya..
Unga hästar är ju ganska roliga tycker jag. För det känns så kul att få rida unga, för att dem är just under utbildning. Särskilt i hoppning är ju det nyttigt, för då lär man sig läsa av hästen så bra. Men annars tycker jag att unga hästar kan vara så duktiga och följsamma. mjuka. Som när Dymka kom. jag älskar att rida dressyr på henne. The perfect match kan jag nästan säga :)
Vem har er i hoppgruppen nu?