23 januari 2011

Hanne-Vibeke Holst, min nya idol

För ett tag sedan läste jag ut Drottningoffret, tredje delen i Hanne-Vibeke Holsts triologi. Det är ganska länge sen jag läste de båda andra delarna, Kronprinsessan och Kungamordet men jag vill varmt rekommendera alla tre böckerna. Kronprinsessan förgyllde en tre timmar lång väntan på ett försenat flyg för mig för några år sedan, och fick det att kännas som kort tid.

Hanne-Vibeke Holst har ett feministiskt perspektiv som jag verkligen gillar och som löper genom alla tre böckerna. Dessutom finns ett annat mycket tydligt antirasistiskt perspektiv i hela triologin som jag verkligen uppskattar, framförallt med tanke på utvecklingen inom både dansk och svensk politik de senaste åren. För mig är det nog helt enkelt väldigt skönt att få någon slags bekräftelse på att nej, det är inte du som är galen Karin. Det är fler som ser att det fortfarande finns grundläggande problem i samhället, kvinnor och män verkar inte under samma villkor.

 Att skriva så politiska texter maskerade till thrillers/polisromaner är i sig beundransvärt tycker jag. Inte nog med att jag får Hanne Vibeke Holsts syn på våld mot kvinnor, kvinnor och makt, rasism, det danska samhällets maktstrukturer och får insikt i hur det danska politiska systemet fungerar, jag blir underhållen på kuppen och har roligt hela tiden jag läser. Det är ett enormt driv i texterna och det är spännande fram till sista sidan. Så om du inte har läst redan, läs vetja!

1 kommentar:

T.Themptander sa...

Du råkar inte ha dem för utlåning :-)?
Va snygg Baloo var på tävlingen!