16 september 2011

Sälja sig

Har sett "The Greatest Movie Ever Sold" idag.

Och som av en händelse hade jag råkat köpa det här godiset på bilden. Polly Dregen Edition. With a rocking taste of salty licourice, lemon and milk chocholate. Inte gjorde det godiset godare att Dregen är på påsen. Men det gjorde att jag tittade till (eftersom jag undrade vad Dregen gjorde på en påse godis) och sen köpte jag den. Jag är helt enkelt grundlurad och helt inne i systemet. En lydig konsument.

Om du inte har sett The Greatest Movie Ever Sold så är det Morgan Spurlock som har gjort en dokumentär om produktplacering, han som gjorde "Supersize Me" om vad som händer när man bara äter Mc Donalds-mat. Och eftersom han är som han är så har han så klart finansierat hela filmen med produktplacering. T ex så är en juice hans huvudsponsor, han har ett samarbete med ett rockband som gör en av låtarna till filmen, han samarbetar med reklamare som gör hans PR-kampanj för filmen, han får ett bilföretag att sponsra med bilar, han får en mack att gå in som sponsor och då gör han intervjuer på de mackarna osv. Hysteriskt roligt blir det t ex när han tar en forskare som är emot produktplaceringar, och intervjuar honom på en flygplats. Forskaren säger att han tycker att det borde vara varningssignaler som visar i bild när det är reklam/produktplacering så att vi som tittare ska få reda på det.Och genast fylls skärmen av pilar och fyrkanter och texter som visar alla produkterna i just den bildrutan som är sponsrade. Flyget, drickan, kläderna, skorna osv.

En väldigt rolig film men med en väldigt allvarlig underton. En viktig film skulle jag säga, eftersom den visar på hur systemet verkligen fungerar. En ärlig film känns det också som. Se den om du har 1,5 timme du vill fördriva med något vettigare än Idol så tycker jag du ska se den.



Inga kommentarer: