15 juni 2006

Arbetsmoral och matematiska tanter

Jag BORDE verkligen sitta och hårdtesta min egen programmering just nu. Men det är så förbannat tråkigt. Undrar om jag kan få nån slags cred för att jag bloggar (=hänger med i den moderna tekniken) och därmed kan räkna detta som arbetstid?

Jag träffade förresten en rolig tant på spårvagnen igår. Hon var säkert 80 år, helt vitt hår. Hon påstod att hon aldrig hade svurit i hela sitt liv. Sen funderade hon lite till och sa den märkliga meningen

- Ja om man inte räknar tal då.

Och jag tänkte - vad är det för matematiskt supergeni till tant som sitter bredvid mig? Vad vet hon om verkligheten som vi andra inte vet? Är det djävulens tal 666 hon menar? Tyvärr förstörde hon mina fantasier ganska raskt genom att exemplifiera vad hon menade:

- Ja alltså ungefär som när man säger "åh sjutton också", det är ju en svordom.

Inga kommentarer: