18 april 2011

Istället för Facebook

En del tror att Facebook är för stort för att dö eller för stort för att sluta vara populärt. Jag däremot tycker mig redan nu märka en trötthet på Facebook bland vänner och bekanta. Hur? Jo, det är färre kommentarer, färre statusuppdateringar, färre foton. Och istället fylls min Facebook-vägg allt mer av automatiska uppdateringar från andra verktyg (bloggar, träningsverktyg), företag eller andra mer officiella personer som vill sprida sitt budskap, grupper, virus och virusvarningar.

Jag roade mig med att titta på "Google Trends" på sökbegreppet alternative Facebook.



Så klart kommer inte Facebook bara försvinna helt över en natt. Nej då, det kommer dö en lång och utdragen död. Långsamt kommer det försvinna ur våra medvetanden, först ut ur vår vardag och in i sällan-träsket och därifrån in i internethimlen tillsammans med ICQ, MySpace, Webcrawler, AltaVista och Lunarstorm. Och vi, användarna? Vi söker oss nån annanstans. Where the action is.

1 kommentar:

Petra sa...

Jag kom inte ens igang med Facebook till att borja med. For mig ar det samma som Twitter, mer om monolog an dialog. Jag hade nog varit mer intressad av det om det var lattare att filtrera vad man ser, sa mer intressanta saker och mindre skrufs (Farmville kossor etc).

Ska bli intressant och se hur Diaspora fungerar nar det kommer igang (om det kommer igang). Som jag fattar det sa har varje person ett litet fro. Du fyller ditt fro med information du vill dela med dig av - kommentarer, foton, - och kan valja vem du delar ditt fro med. Ehm, eller nagot sant. Inte hundra exakt pa hur det ska funka. :-)