21 maj 2006

Är hårdrocken död nu?


Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Egentligen är det ju underbart. Ett finskt hårdrocksband som låter som Kizz i sina bästa dagar och ser ut som Gwar går och vinner Eurovision song contest.

Men ändå känns det mest som ett bevis på hur ofarlig och accepterad hårdrocken blivit. Redan det att min chef (medelålders, begynnande flint, kostymsnubbe) åker på Sweden Rock varje år och lerar ner sig borde ju fått mig att ana oråd. Chefer i kostym med barn i tonåren ska inte gilla hårdrock.

Hårdrock är ju livlinan som får mig att glömma att jag är en kontorsråtta och istället får mig att känna att jag är en fritt tänkande, rebellisk varelse. Den livlinan gick av i natt och jag insåg att hårdrocken är inte bara vuxen, den är medelålders så det skriker om det.

2 kommentarer:

Pixelmate sa...

Hmmm... kan inte låta bli att fundera på om Lordi piffar upp schlagern och gör den lite rockigare. Eller om det är så att schlagern helt enkelt gör hårdrocken lite mesigare, och mer "mainstream"?
Säga vad man vill om schlagern. Vissa låtar sätter sig vare sig man vill eller inte. Just nu går jag runt och konstant nynnar på refrängen på Englands dåliga "Pink Flyd"-wannabe bidrag. *suck*

Xavi sa...

Jag har sagt det förr. Hårdrockarna har växt upp och tagit över makten. Det kommer inte dröja många år innan Hammerfall är husband på Skansen. Den enda alternativa räddningen kommer vara Amy Diamond.