27 november 2011

Lantis i stan bakar Pepparkakskladdkaka

Idag viner stormen utanför fönstret och jag är rastlös som tusan. Bakning är en av mina favoritsysslor inomhus, har älskat det sen jag var tillräckligt gammal för att få röra till i köket själv. Dels är själva tillagandet roligt och dessutom resulterar det ju i något gott. Och det är ganska enkelt också jämfört med vanlig matlagning tycker jag, man rör ihop lite grejer utifrån en lista, stoppar det i ugnen, och sen är det klart. Inget passande, inget hackande av lök, inget redande av såser som när man lagar middag.

Det här är ett litet experiment jag gjorde förra året efter att ha sett att det fanns kladdkaka med pepparkakssmak i min frysdisk. Det är en av få kakor där jag numera går loss lite från receptet och gör lite som jag vill.
Lantis i stans pepparkakskladdkaka
Ingredienser
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 2 dl farinsocker
  • 1 dl vetemjöl
  • 3/4dl siktad kakao
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk nejlika
  • 1 tsk ingefära
Gör så här
  1.  Sätt ugnen på 175 grader
  2. Smält smöret
  3. Smörj/bröa formen
  4. Vispa ägg och socker pösigt
  5. Blanda ner resten av ingredienserna till en jämn smet
  6. Häll upp i formen
  7. Grädda i ugn ca 20 min beroende på ugn , formens storlek och önskad kladdighet.. Det är ganska lite smet för att vara en kladdkaka så det kan gå fort....
Det blir en ganska "vuxen" smak, ganska mycket pepparkaka och lite sötma helt enkelt. Om man slänger i 1 tsk vaniljsocker och har vanligt socker istället för farinsocker så blir den snällare. Tror också man kan ta halva mängden av nejlika, ingefära, kanel om man tycker detta är för spicy...

1 kommentar:

Bea sa...

Haha, vilken tur att jag är alldeles galet oskrockfull för annars hade det ju varit katastrof med skorna på bordet! :)