24 maj 2011

Balkongodling i blåsväder

Börjar nästan ångra att jag var så duktig och planterade ut mina växter på balkongen i helgen. Det blåser som fan ute. Enligt Wikipedia är det tydligen bara en frisk vind jag upplever, det låter liksom inte så imponerande. Sjöbenämningarna är lite koolare, styv bris eller frisk kuling låter ju som mycket mera blåst än frisk vind. Nåja, det blåser tillräckligt för att jag ska tycka lite synd om mina späda plantor...

Koriander, krasse, gräslök och mynta är det på bilden. Utanför bild finns även persilja. Basilikan har inte fått flytta hemifrån än, den är bara nån liten ynka centimeter så den bor i köksfönstret i sitt lilla plastdrivhus (en tom vindruvsask). Varken gräslök eller mynta är några planerade odlingar, och det är de som växer bäst. Jag har (helt medvetet jag lovar) härdat dem hela vintern genom att låta dem stå i ett balkonghörn i sin kruka och bli översnöade av rekordmässiga mängder snö.

Blev aningen förvånad när det spirade grönt i två av krukorna framåt april. Det roligaste med båda dem är att det är plantor som jag köpt som färdiga kryddor i affären. Och så har jag, efter att ha klippt av och använt dem, tryckt ner dem i en större kruka och tänkt att om de överlever så gör de. Och så visar de sig vara perenna och kunna övervintra på en balkong. Jag är imponerad.

3 kommentarer:

T.Themptander sa...

Bra timing på mitt reportage då :-)
Skrivit om balkong inspiration.
Men med tanke på blåsten idag tycker jag också synd om alla balkongplantor...

Alexandra - Pysselmaniker sa...

Vad kul att få upp kryddväxter du köpt i matbutik! Det borde jag testa, man vet ju redan att kryddväxten är god ;)
För något år sedan hade jag en fin timjan som övervintrade på balkongen. Tror tyvärr jag misskötte den för andra vintern bestämde den sig för att den levt tillräckligt länge =(

Alexandra - Pysselmaniker sa...

Ett litet tips, om du får plats med det, är att använda en lagerhylla eller liknande. På det sättet kan jag få plats med växter i flera nivåer =) Jag har även två amplar. Vi har en ganska stor balkong, för två år sedan fick jag plats med NIO tomatplantor och en massa annat =)

Låter lite jobbigt med en hund som gillar att stoppa ner nosen bland växterna. Jag har för det mesta turen att katterna låter bli det jag odlar (jag mutar med kattgräs)