19 mars 2011

Fantasy möter sci-fi (med en släng av dystopi på köpet)

För några veckor sedan var jag ju på loppisrunda. En av de böcker jag köpte för hela 2 kr styck var den här, Keeping it real av Justina Robson. Den är första delen i en serie av fem. Om man gillar sci-fi eller fantasylitteratur, så är den en klar rekommendation.


Jag brukar ibland ha lite svårt för fantasy, framförallt om det är för mycket om alver och hober. Sådant gör att jag bara uppfattar det som en dålig Tolkien-kopia. Men Justina Robson har lyckats skriva något unikt som jag aldrig varit i närheten av att läsa innan, en fantasy blandat med högteknologi som utspelar sig på Jorden i en inte alltför avlägsen framtid. Och det är ingen vacker lycklig framtid heller.

Huvudpersonen, agent Lila Black, är människa. Men hon dödades nästan under ett uppdrag och för att överleva har hon lappats ihop och är numera hälften maskin, eller kanske mer än hälften maskin. Lilas personlighetsförvirring blir inte mindre av att hon blir involverad i vild magi med rockstjärnan Zal, som för att komplicera det hela är Jordens största rockstjärna, jagad av alver, har levt bland demoner och dessutom är Lilas livvaktsuppdrag. Dessutom råkar Lila av misstag få in en döende alvs själ i sin kropp.

Det är massor av action, härliga nördiga fysikbeskrivningar (bl a av hur kvantbomben öppnade upp nya världar på jorden, eller kanske mera bredvid jorden, eller parallellt med jorden eller ja, ni fattar). Andra världar som befolkas av alver, älvor och demoner bland annat. Lägg till det rockmusik, en kärlekshistoria, roliga frisyrer på huvuspersoner och att Lila saknar sin hund väldigt mycket som inte får följa med på hennes uppdrag. Det enda som fattas för att boken skulle varit specialskriven för mig är väl en sidohistoria om hästar kanske :)

ISBN: 9780575079076 alt 057507907X

5 kommentarer:

malin sa...

sv: Tack så mycket Karin!
haha jag visste inte hur jag skulle förklara dem annars. Men Bob Hund är ju överallt när dem uppträder. Har du hört Kaizers Orchestra? :)

Malin sa...

sv: hahah, ja det borde du verkligen! En norsk version av Bob Hund och något mer kan man nog kalla dem. I like it.

Petra sa...

Later intressant - har lagt till den pa min Kindle-lista. :-)

Bra bok tips ar suverant - har svart att hitta nya forfattare. :-)

Karin sa...

Petra: om du läser vore det kul att höra vad du tycker! Jag testade ju ditt tips om hmmm trollkarlen/detektiven. Tror sambon gillade det mer än vad jag gjorde :-) för mig var det lite för mkt film noir vilket jag har lite svårt för, både i film o bokform.

Anonym sa...

mita olin etsimassa, kiitos