11 november 2010

Svårartat bokberoende

Det hela började ganska oskyldigt och till och med lite motsträvigt. Jag fick en födelsedagspresent av min kära sambo, de första 3 delarna i The Southern Vampire Mysteries, mera känt som böckerna som TV-serien True Blood är baserade på.

Något motvilligt började jag läsa. Jag blev inte övertygad direkt, tyckte det var en ganska fånig vampyrserie med en hjältinna som inte direkt vann min sympati utan hon kändes lite väl bimboaktig och hon agerar väldigt känslomässigt. Och det kändes som att boken var lite fattig och lite tunn i storyn. Men av nån anledning så blev jag ändå så pass intresserad att jag läste alla tre delarna i boken som jag fått. Och jag blev fast. Så fast att jag inte har kunnat läsa så mycket annat än Sookie Stackhouse-böcker hela hösten. Jag gillar miljöerna, jag gillar karaktärerna, jag gillar hur världen med olika övernaturliga personer växer för varje bok och numera gillar jag även Sookie som karaktär väldigt mycket. Och jag kan till och med ha överseende med en hel del ologiska saker, lösa trådar, upprepade mönster bok för bok och inkonsekventa beskrivningar.

Jag har ca 70 sidor kvar i den tionde delen. Och del 11 kommer, ve och fasa, inte ut förrän i maj. Jag köpte till och med en liten bok med noveller som handlar om Sookie för att förlänga min läsperiod innan böckerna tar slut. Samtidigt så är det sånt driv i böckerna att jag inte kan sluta läsa. Jag tänker att jag ska läsa ett kapitel innan jag släcker lampan, det slutar med att jag 4 kapitel senare släcker lampan vid kvart över ett. så 70 sidor kvar och sedan en LÅÅÅNG väntan till maj när Sookie 11 kommer ut i bokhandlarna... Och inte ens någon TV-serie att trösta sig med i mellantiden, eftersom den också har långt uppehåll just nu. Men kan jag spara de där 70 sidorna ens till imorgon? Vi får väl se om jag lyckas hålla mig från att sträckläsa slutet ikväll!

6 kommentarer:

Petra sa...

Jag har inte provat bockerna, bara sag ett eller tva av forsta avsnitten av TVserien och tyckte inte om den alls. Sookie verkade mer smatt mentalt handikappad an bimbo och den dar Bill kandes lite sliskig tyckte jag. Kanske den blir battre om man last bockerna?

I mellantiden medans du ar utan bocker, om du gillar det overnaturliga - prova Dresden serien. Jim Butcher ar forfattaren. Fantastiska! Full fart hela boken sa de ar nastan omojliga att sluta lasa.

En annan ar Kelley Armstrong. Jag foredrar hennes varulvsbocker over magi-bockerna, men har borjat gilla dem ocksa. Hon har en ny serie "Darkest Powers" som jag inte provat, sa vet inte om den ar nagot bra.

Karin sa...

du skrev ju om Dresden i din blogg för ett tag sen så jag har faktiskt provat :) Och tyckte det var OK, men var inte helt överväldigad.

Kelley Armstrong har jag läst en enda bok av, om nån tjej som var varulv, tyvärr läste jag den översatt till svenska och det är ju alltid ett misstag när det gäller fantasy eftersom de alltid är så dåligt översatta...

Men kanske båda är värda ett försök till :)

Bea sa...

Har bara hunnit börja på första boken i Sookie-serien och jag måste säga att jag tycker att de inte är speciellt välskrivna. Lättlästa ja, men språket är väldigt barnsligt på nåt vis. Men storyn är bra och karaktärerna intressanta (dock har jag inte lyckats få någon bra feeling för Sookie själv ännu..hon är fortfarande en bimbo i min bok!) och tv-serien är ju så grymt suverän att man knappt kan bärga sig tills det sätter igång igen! Vicke och jag följer den ju på svt och där börjar inte säsong tre sändas förrän i januari nästa år..suck!

Karin sa...

Jag tycker nog iofs hon är mera bimbo i TV-serien... Men sen har ju jag iofs läst alla Twilight-böckerna också och i jämförelse med Bella så är ju Sookie världens feminist och typ kärnfysiker ;)

Erica sa...

kolla gärna in min blogg
www.mendezz.blogg.se
PÖZZ :)

emma sa...

fin blogg! :D
hoppas du har haft en bra dag :D