5 februari 2012

Om att uppfylla sina egna drömmar eller någon annans



När jag var ute på hundmorgonpromenaden idag fick jag syn på exil-citatet "Det ekar så tomt i innanförskapets fängelse".

Det påminde mig om att Spindlar på rymmen tyckte att mitt förra blogginlägg om att göra omedvetna val som får konsekvenser påminde om den senaste tidens artiklar om vad människor ångrar på sin dödsbädd.

Artiklarna handlar om en bok som heter "The Top Five Regrets of the Dying" och det som författaren (en sjuksyster som jobbat på ett hem där människor lades in de sista veckorna av sitt liv) menar att det man ångrar mest på sin dödsbädd är att man inte uppfyllde sina drömmar utan levde sitt liv så som andra ville att man skulle leva det.

För mig är det här citatet det samma som den där dödsbäddsångern. Att inte följa sitt hjärta får konsekvenser längre fram i livet.

Inga kommentarer: