31 augusti 2010

Folsom Prison Blues

I helgen spenderade jag större delen av söndagsförmiddagen med att läsa Voltan, en blogg skriven av "Storebror" som just nu avtjänar ett fängelsestraff för narkotikasmuggling i ett svenskt fängelse. "Storebror", "Lillasyster", och "Föräldrarna" har under drygt ett år skrivit om livet och utanför fängelset för "Storebror" och hans familj.

"Storebror" är ingen jag känner men jag tror mig veta att vi har en gemensam bekant. Det spelar egentligen ingen roll alls att jag inte känner honom, det här är inte en sådan blogg som man läser bara för att man vet vem avsändaren är. Det är en blogg som är samhällskritisk, viktig och verklig. Jag vill gråta, skratta, skrika när jag läser den och jag känner mig djupt berörd av "Storebrors" berättelse och levnadsöde. Läs den om du har några timmar att fördriva!

2 kommentarer:

malin sa...

ska kolla in den bloggen sen :)

sv: journalistförbundet tar en medlemsavgift på 50 kr/månaden för studenter idag. Men jag vet inte om jag kan ta det när jag läser journalistikvetenskap -det är ju inte journalistik p ådet viset. men jag har mejlat dem om det faktiskt. Jag fotografer ju för Festivalphoto också, är bildredaktör där med och ska börja frilansa mer. Så det vore ju super att få pressleg där (för det behöver man ibland, till exempelvis melodifestivalen).

Vad använde du ditt pressleg till? ;) vad har man för användning av det mer? komma in gratis på konserter? haha

malin sa...

sv: jag antar att det är bra att ha pressleget för det ger ändå ett seriöst intryck. om någon verkligen vill ha bevis för att man är press, så kan man ju visa det. visserligen står det student som du säger, MEN det ger ju större trovärdighet (antar jag). pluggade du bara medie- och kommunikations(vetenskap?) eller media, mediaproduktion eller journalistik eller vad exakt pluggade du?