3 februari 2011

Varning! Överdosering av korkad reklam kan leda till arga blogginlägg

De senaste dagarna har jag överdoserat TV eftersom jag är hemma och är förkyld. Eftersom jag är just förkyld och extra trött så har jag därmed också överdoserat reklam, eftersom jag min vana otrogen inte har orkat byta kanal när det kommer reklam. Och jag måste faktiskt säga att jag är förvånad. Inte över mängden reklam men över att reklamen fortfarande är så korkad. Det värsta exemplet tror jag är Danonino, reklamen med kvinnan som sitter på en bänk i en lekpark med en annan kvinna bredvid.

Kvinna 1: Max, Klara, mellis!
Kvinna 2: Hoppla hoppla, godis mitt i veckan ser jag.
Kvinna 1: Godis?
Kvinna 2: Ja, men det är väl inget vettigt i dom där?
Kvinna 1: Protein­er, kalcium och vitaminer är väl ganska bra saker att få i sig?
Kvinna 2: Mmm, så de har lyckats stoppa ner det, men alla de här konstgjorda sakerna då?
Kvinna 1: Kolla här! Inga konserveringsmedel, inga konstgjorda smak- eller färgämnen.
Kvinna 2: Så du menar att det inte är någon karamellfärg i den där?
Kvinna 1: Ja, den röda färgen kommer från rödbetor.
Kvinna 2: Rödbetor?

ÅÅÅÅH vem i helvete säger "Hoppla hoppla" om man inte försöker göra parodi på svensk pilsnerfilm? Vem tror man att man tilltalar med detta? Snusförnuftiga snusmumrikar? Smarta konsumenter som ser igenom reklamen? Föräldrar som är livrädda för att barn ska få i sig onyttiga saker?

Att försöka nå de sistnämnda med en produkt som enligt sin egen hemsida innehåller följande tror jag är kört:
Kvark (skummjölk, grädde, löpe, färska ostkulturer), socker/sukker, fruktpuré (6%) (jordgubb, banan, aprikos), modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel (kalciumcitrat, citronsyra, natriumcitrat), koncentrerad rödbetssaft, aromer, förtjockningsmedel (guarkärnmjöl/guargummi, karragenan), vitamin D.

Visst blir man sugen på att köpa det här till sina små telningar? Jag som inte ens har några små telningar blir avskräckt men kanske är man så stressad som småbarnsförälder att man inte orkar läsa innehållsförteckningar.

Tydligen är det fler än jag som retar sig på den här reklamen och någon har anmält den till reklamombudsmannen som konstaterar att den följer rådande regler för reklam och dessutom är påståendena i den i enlighet med vår livsmedelslagstiftning. Vilket får mig att fundera över vad vi egentligen har för konstig lagstiftning när det gäller livsmedel men det är nog ett helt annat blogginlägg det...

1 kommentar:

T.Themptander sa...

Fast de är goda :P
Men jag läser inte innehållsförteckningar tyvärr.
Lektionen var omtvistad för att jag och min chef (över halva min praktiktid) inte är helt överens med prioriteringar och framförhållning och lite annat.
Men det löste sig, jag är snabb ibland...