19 december 2010

Klubbmästerskap eller hur man kan vara nöjd när man är nia

Idag har det varit klubbmästerskap i dressyr på ridskolan. Vi var inte så många starter, många strykningar pga väderleken bland annat (inte så kul att köra hästtransport i snömodd). Totalt tror jag vi inte var mer än 30 startande. 9 stycken totalt i klassen ridskoleryttare häst. Och jag kom 9:a. Och är sjukt nöjd. Jag hade två målsättningar med dagen. Det ena var att komma ihåg programmet och rida det rätt, dvs inga onödiga missar från min sida. Och det klarade jag :) Och det andra var att jag hoppade få mer än 60% i bedömning, dvs ett godkänt resultat och vit rosett. Och det klarade jag också tillsammans med söta Baloo som jag annars mest bara hoppar hinder med. Den blåvita rosetten är från förra helgen när vi var ClearRound på Seriehoppningen på GFRK. Duktiga hästen!

Och jag tänker på vad Tomas Torgersen, fd sportchef i Svenska Ridsportförbundet, sa när han hade clinic hos oss på GFRK tidigare i höstas. Det är dumt att sätta upp mål som man inte själv kan påverka. Och med det menar han att inom ridsport så kan man inte sätta upp målet "Jag ska vinna den och den tävlingen" för just den dagen kan det finnas någon annan som rider ÄNNU bättre än du, som har en häst i mycket bättre form etc. Någonstans har väl det fastnat hos mig, jag satte upp ett för mig själv rimligt mål som jag kunde påverka och jag klarade det. Grymt tillfredsställande.

Något som gjorde dagen ännu bättre var att det var så mycket glada och trevliga människor där! Så efter min ritt hängde jag kvar, för jag ville ju också se hur det skulle gå för de andra. Så jag var lite funktionär på slutet också vilket var roligt det med. Och jag fick se Cecilia på Bamse som vann lektionsklassen för stor häst. Och det var en grymt maffig syn. STOR vit häst i superbt samspel med sin ryttarinna. Coolt :) Sen att vi hade världens raraste domare, Britt Hammar, gjorde ju också dagen bra. Hon är helt underbar och vill verkligen alla ryttares och hästars bästa och vill att alla ska utvecklas. Härlig och underbar människa.

Så nu är det dags att gå från denna lyckobubbla in i de sista 3 arbetsdagarna innan jul och sedan, julledigt i en dryg vecka. Med ridning så klart! Kadrilj på julafton och sen hoppkurs 29-30:e december. Kanske kanske kanske om jag har tur så följer min sambo med och tittar på kadriljen på julafton. Håller tummarna för detta.

5 kommentarer:

T.Themptander sa...

Härligt med mål man uppnår :) Det är klart smart att sätta mål du själv kan påverka. Jag ska försöka lära mig det nån gång :)

Louise sa...

Det där var väldigt klok reflektion du. Det är ju precis så. Du kan bara påverka dig själv... så sant. Du ska definitivt vara nöjd med dagen.

Karin sa...

Han verkar vara en väldigt klok man den där Tomas! Tror det är bästa teorin nånsin när han var där :)

Och det där med målen, det gäller ju även utanför ridningen så klart. Vi pratar en del om det på mitt jobb också och det är tillämpbart i båda fallen tycker jag.

Vickantoria sa...

Heja Karin, du är så BRA!!!!

Malin sa...

sv: synd att du inte hittade bilderna.. jag såg inga bilder däremot filmer! eller ja, inte alla filmer men lite såg jag.

Jag tycker verkligen du ska vara nöjd, för du och jag vet att Baloo är egentligen inte ett dressyrunderlag. Han är -enligt mig- inte den lättaste att få 'ner', han är inte den mest böjligaste och han kan vara lite seg. Men det gick ju ändå bra!

Jag tycker att man alltid ska vara nöjd när man känner att man tar sig an en slags utmaning. När jag, på en hopplektion 2009 (som iofs var en 'introduktion i hoppspecialien eftersom vi nyss startat på terminen), red Blackie så visste jag att hon är oerhört pigg. Men jag tog mig tålamodet och fick ner henne i en riktigt kort trav. Och hon gick väldigt fint. Jag var sjukt nöjd.

Jag hade nog också valt dock att göra ett KM med Baloo, bara för att få en någorlunda bedömning. Och för att det är kul. Blev han lika pigg på dressyrbanan som han blir på hoppbanan på CR?

förresten, du som jobbar med marknadsföring och sånt (väl?).. om man har bra reklamidéer, vart kan man vända sig då? Måste man vara anställd eller går det på något vis att sälja sina idéer, eller liksom göra något med dem ändå?