21 november 2010

Dokumentär, ordinärt och spektakulärt

Vi börjar med det dokumentära. Min kompis Beastess tipsade om en dokumentärfilm som heter Catfish.

Och jag måste säga att jag verkligen verkligen gillade den. Bland det bättre jag sett på länge. Hade inga större förväntningar, visste inget om den, och det var verkligen grymt bra. Rekommenderas till alla som har ett Facebook-konto, eller kanske snarare till alla som vet vad Internet är :D

Så till det ordinära. En helt ordinär och förutsägbar actionfilm med John Travolta som action-hjälte. From Paris with love heter den. Se den inte, om du inte just vill ha en ordinär action där du själv kan gissa plotten efter 15 minuter. Eller så börjar jag bli gammal och bortskämd med smarta filmer som Inception. Men bra var den INTE. Å andra sidan, vi såg färdigt den, vilket är mer man kan säga om en del andra ordinära actionfilmer på sistone.

Så det spektakulära. Senaste Harry Potter-filmen. Såg den på bio för en stund sedan och jag vet inte om det är bara jag, men jag började nästan gråta i inledningscenerna. Och i slutet... och däremellan höll jag andan av spänning, och skrattade av lättnad, satt på helspänn igen, och ja, var allmänt underhållen i 2,5 timme. Visst, den är väl lite lång men va tusan! Jag hade velat se mer Alan Rickman, mer Helena Bonham Carter, mer  Bill Nighy. Och både Emma Watson och Daniel Radcliffe har verkligen vuxit som skådisar och är riktigt riktigt bra, framförallt i scenerna de har ensamma tillsammans. Så nu är det bara 8 månader kvar till nästa del. Och jag vill helst av allt se den NU...

1 kommentar:

emma sa...

hej, alt bra ? :)