18 september 2010

Bitter och tvehågsen

Imorgon är det valdag. Igår kväll när jag gick och la mig hade jag bestämt mig. Jag visste vad jag skulle rösta på. Idag vet jag inte längre. Och det är samma problematik som jag har brottats med de senaste månaderna som får mig att fortsätta vela.

För det första, jag blir spyfärdig på att politikerna bara vill prata med oss medborgare vart fjärde år. Jag blir spyfärdig på att "valrörelsen" dras igång i augusti efter semestrarna med knappa 2 månader kvar till valet. Vad tror dom om oss? Att vi skiter i politiken resten av de 4 åren? Att vi går i 3 år och 10 månader och inte tänker på att politik och politiker finns? Politikerförakt är inte längre mitt mellannamn, det är mitt förnamn. Har därför övervägt att rösta blankt, men på grund av mitt ännu större förakt för SD så kommer jag inte rösta blankt, jag kommer rösta.

För det andra, blockpolitiken. Det finns 2 partier jag vet att jag aldrig kommer rösta på så länge de tycker som de gör idag. Det är moderaterna och socialdemokraterna. Av helt olika skäl, men ingen av dom har politiska idéer som tilltalar mig. I och med att partierna blockat ihop sig i alliansen och i det röd-gröna samarbetet så finns det ju i praktiken inget alternativ kvar för mig av de partier som sitter i riksdagen idag. En röst på C, FP eller KD är ju en stödröst på moderaterna. En röst på V eller MP är en stödröst för socialdemokraterna.

Återstår alltså att försöka hitta ett alternativ utanför riksdagen. De 3 största får väl ändå anses vara SD, Piratpartiet och FI. SD finns verkligen inte på kartan, jag avskyr dom och allt de står för (och även allt det som de försöker få oss att tro att de inte längre står för, men som alla ändå vet att de står för, det som kommer vara anledningen att de kommer in i riksdagen, att folk i det här landet är smygrasister och därför älskar ett smygrasistparti).

Både Pirat och FI känns egentligen som partier som jag hade kunnat rösta på, om det nu inte var för sagda SD. För jag tror inte att varken piraterna eller FI kommer att få tillräckligt många röster för att komma in i riksdagen och då spelar jag ju SD i händerna genom att kasta bort min röst på något som inte kommer räknas. Jag hade lika gärna kunnat rösta blankt. Och det vet jag ju att jag inte vill på grund av SD.

Tillbaka alltså till att trots allt rösta på något parti som befinner sig i riksdagen idag, och jag vill ju inte stödja M eller S... GAAAAAAAAAAAAH!

I slutändan så vet jag ändå vad jag kommer rösta på, trots deras samarbetspartners. Men det kommer vara med sorg i hjärtat som jag avlägger min röst i år. Partiet som får min röst är värd bättre än så.


6 kommentarer:

sandra-en bra blogg!! sa...

jag gillar den där låten fan med han :)

malin sa...

thåström <3 (he's my man)


sv: jag har alltid tyckt om Zenith som häst, att rida på, men han är alltid ruggig i stallet. Det är inte konstigt att man är rädd för honom :(
jag kände ju själv att jag satt i en situation där jag inte ens kunde säga åt honom för då hade jag försatt mig i en situation som hade blivit värre. man behöver hjälp med honom för att känna sig säker.

jag tror inte han bör gå på ridskola för jag tror inte att han trivs alls. inte så som han håller på. de måste ju göra något om det. hade aldrig satt ett barn hos honom.

Tove sa att många på gfrk behöver hjälp med Charlie. Charlie!? som är världens snällaste! fick inte ihop det.

malin sa...

sv: men det låter ändå inte som Charlie! haha
Gör han så med alla? För har ju aldrig varit problem i hs i alla fall..

Stampar han och biter efter en värre än zenith?
Charlie börjar bli lite gammal, han kanske borde förflyttas någonstans. För det är tråkigt att det ska bli så. Han var den första jag red på gfrk, 2006, och visst var han sådan där som lyfte lite på bakhoven någon gång eller blev sur när man spände sadelgjorden men sådana är man ju så van vid så man bryr sig inte längre. men tråkigt att det är ett beteende som har utvecklats.

när jag red på hfk - halmstad fältrittklubb- hade vi en så fin ponny där. Stallets bästa hopponny. När jag började där var hon lite småtjurig, precis som alla andra ridskoleponnier blir eftersom alla ungar hälsar på dem stup i kvarten osv, men med tiden blev det värre. jag tyckte det var tillräckligt läskigt att ens vara i samma box som henne o jag skulle hjälpa små ridskolebarn som var rädda för henne, med henne. det var bara att bita ihop. hon var så oerhört sur och bet och hade sig. en ridlärare tog med henne till sitt stall ett tag och då hade hon öronen framåt hela tiden och mådde super. men självklart mådde hon dåligt när hon kom tillbaka. hon hade fått nog av ridskolan.

Btw, innan jag hade läst klart ditt inlägg tänkte jag "undrar vad hon röstade på". Jag förstår att du inte röstade på något, för det ska ju kännas rätt det man röstar på.

Malin sa...

sv: trodde du inte röstade för att du sa att du avsäger din röst, haha.. och la upp thåström just för att ämnet är politik ;)

angående mitt "skärpnings-inlägg": jag anser egentligen inte att det är just MP som måste gå in i ett samarbete, för jag tycker till och med att det verkar mer troligt att S går in istället med tanke på att maria wetterstrand ständigt har sagt nej nej nej medan Sahlin inte sagt så mycket (utifrån vad jag själv har hört, läst och sett). Men jag tycker att Maria är lite tjurig och att man kanske ska börja bry sig lite mer om just Sveriges framtid istället för att sätta sig på tvären som jag känner att hon har gjort - o säkert andra politiker med har gjort men det är just mp som har uppmärksammats. jag tycker dock det ska vara intressant att höra om den lösning som MP tror sig ha, i fall den låter bra eller dålig och vad det är dem har tänkt sig.

Men jag tycker att även Sahlin - eller Ohly (även om jag inte tror det händer o jag tror inte det räcker någonstans) - skulle gå in o hjälpa till. För om man har en politik som säger att man ska bry sig om den lilla människan, pratar om solidaritet, jämnlikhet o allt det där. Då måste man ju också agera utifrån det och strunta i blockpolitiken. Politikerna ställs på prov och jag vill att dem ska inse det. För om de nu har sagt att det är ett krisläge men sedan inte vill göra något - hur ska svenska medborgare då kunna känna förtroende för sina politiker? vi är ju fortfarande 94% som inte ville ha SD.

Personligen tycker jag att SD skulle ha synts mer och att de skulle fått vara med i fler debatter. Politikerna såg dem som ett hot mot demokratin men de har också alltid antytt på att de är okunniga -därav borde de inte varit rädda för att förlora en debatt.

För övrigt var det faktiskt en föreläsning på skolan om just SD och valet - hur medierna kommer påverkas nu efter valet! Intressant! Fast det mesta dem sa hade man redan tänkt på..

malin sa...

sv: på mig med! det var så häftigt!

T.Themptander sa...

Riktigt intressant inlägg får jag säga :) Det där med röstningen var verkligen knivigt.