17 april 2011

Den bästa bok du någonsin läst

Under gårdagens middag avhandlades ämnet "Vilken är den bästa bok du någonsin läst?" och jag kunde inte överhuvudtaget komma på något svar. Efter mycket funderande kunde jag sträcka mig till att jag under en period av mitt liv, när jag jobbade med IT och systemutveckling, verkligen gillade Douglas Coupland väldigt mycket och att "Microserfs" och "All families are psychotic" är väldigt underhållande och bra böcker. Men att de skulle vara de bästa böcker jag någonsin läst, nä, det är nog att dra det lite för långt.

Jag tror det är svårt för mig att säga vilken den bästa bok jag läst är eftersom jag läser mycket böcker som jag tycker är bra. Om det ska vara den bästa någonsin, då måste den ju vara bättre än:
  • Nick Hornby: Fever Pitch + Om en pojke
  • Salman Rushdie: Marken under hennes fötter
  • Linn Ullman: Innan du somnar + När jag är hos dig
  • Marcus Birro: Landet Utanför
  • Peter Høeg: De kanske lämpade
  • Marianne Fredriksson: Anna, Hanna och Johanna+ Simon och ekarna+ Enligt Maria Magdalena + Evas bok m fl
  • Kerstin Ekman: Dödsklockan + Händelser vid vatten
  • Patrick Süskind: Parfymen
  • Mark Haddon: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten
  • Diane Setterfield: Den trettonde historien
  • Khaled Hosseini: Flyga Drake
  • Johanna Nilsson: Rebell med frusna fötter
  • Donna Tartt: Den hemliga historien
  • Carlos Ruiz Zafón: Vindens skugga
  • Zadie Smith: Vita tänder
  • Douglas Adams: Liftarens guide till galaxen
  • + säkert en massa annat som jag glömt att jag läst men som på något sätt är min egna interna referensbank av bra böcker som jag omedvetet jämför med när jag läser nya böcker

Dessutom så måste den bästa bok jag någonsin läst ge mig en läsupplevelse som slår de där fantastiska läsupplevelserna jag hade som barn, när boken öppnade helt nya världar.  Hur ska vuxenromaner kunna slå känslan av magi och fantasi som det var att läsa Astrid Lindgrens "Ronja Rövardotter" första gången? Eller för den delen "En ring av järn"-serien av Susan Cooper, Michael Endes "Den oändliga historien" och "Momo eller kampen om tiden" och för att inte tala om den fantastiska Maria Gripe med "Tordyveln flyger i skymningen", "Agnes Cecilia" och "Skuggan över stenbänken"-serien.

Sen har vi hela sci-fi och fantasygenren. Det är väl där jag i vuxen ålder kommer närmast de där magiska och fantastiska upplevelserna jag hade som barn. Det är något helt nytt, det tar mig bort från verkligheten på fem sekunder och jag får leva mig in i en helt ny värld. Anne Rice, Stephen King, Richard Morgan, Charlene Harris och många många fler.

Och vad kan vara bättre än att få sjunka in i en spännande deckare av Jo Nesbø, Åke Edwardsson eller Stieg Larsson? Otroligt drivna böcker som man bara MÅSTE läsa lite till i och inte kan lägga ifrån sig.


Det finns dock en bok som i vuxen ålder, dessutom ganska nyligen, fått mig att häpna och jubla över författarens fantastiska briljans, eller om det nu är galenskap. Dessutom fick den mig att fundera mycket, det var verkligen en bok som stannade kvar länge i mitt medvetande och faktiskt påverkade hur jag ser på hur vi lever våra liv. Det är en bok om en psykolog som börjar fatta alla sina beslut baserade på ett tärningskast:

Luke Rhinehart: The Dice Man

Kanske är det den bästa bok jag läst. Kanske.

Så, kära bloggläsare, jag ger den omöjliga frågan vidare till er: vilken är den bästa bok du någonsin läst?

1 kommentar:

Unknown sa...

Den är ju omöjlig.. :P
Får be att få återkomma. Finns mycket bra böcker som jag gärna läser, några få jag läser om men ska inspektera bokhyllan och tänka lite :)