24 oktober 2010

Smörgåstårta

Igår hade vi födelsedagsfest för J. Eftersom han gillar smörgåstårta, och jag kände mig extra huslig, så bestämde jag mig för att göra den själv. Så idag byter bloggen skepnad och blir husmorsblogg! Det var faktiskt lättare än vad man kan tro och så här fint blev det!

Recept
2 paket formfranska (skär bort kanterna på brödet och pussla ihop till ett lager, resterande lager läggs sedan lite omlott)

Fyllningsbas (hade nog egentligen  behövt lite mer..)
1 liter Turkisk yoghurt
250 gram majonnäs

Första lagret:
ca 1/4 av fyllningsbasen
500 gram hackade räkor

Andra lagret
ca 1/4 av fyllningsbas
1 knippe hackad dill
3 burkar tonfisk i vatten
salt, peppar

Dekoration
Lägg ut resten av fyllningsbasen över och på sidorna,  låt stå över natten, invirad i plastfolie i kylen

Dekorera sedan med t ex
10 hårdkokta ägg (tack kära mamma för att jag äger en äggskivare...)
Cocktailtomater
1 gurka
Citron
Dill
700 gram räkor
2 burkar stenbitsrom, röd och svart
100-200 gram vindruvor

J hävdar att han ville haft oliver på. Jag är skeptisk... tror inte det varit så gott men vem vet, nästa gång så kanske det blir oliver med :)

5 kommentarer:

Vickantoria sa...

den tårtan ser riktigt smarrig ut! hoppas att ni hade en lyckad kväll!
Kram

T.Themptander sa...

Grymt snygg tårta, imponerande :)
Tack för affärstipsen! Jag har letat lite.
Den vid Backaplan kan inte vara så långt från mig, får ta å leta lite mer. Fast nu har jag fått tag på det mesta jag behöver just nu, finns alltid fördelar handla med mamma :-)
Men svårt med nya städer att hitta allt man e van vid. Hoppas ni har en trevlig kväll!

Malin sa...

sv: hahaha, jag uppmanar aldrig mina kunder till det. För att man bestämmer själv hur man vill ha sina bilder. Däremot är det många som kan få till ett leende så att det ändå ser naturligt ut på bild.. men det finns dem som inte har så fina leenden o då ser det typ onaturligt ut...
o många kunder tycker att allt alla poser känns onaturliga, men förstår i efterhand att det blev ganska bra.. :)
men tack!

Malin sa...

sv: The Orphanage har jag nog inte hört talas om, borde nog se den. 30 days of night har jag heller inte sett! En vampyrfilm jag älskar är ju En vampyrs bekännelse.

Åh, the Mist har jag sett några gånger. Tycker inte den är fånig, tycker den är ganska spännande med tro och sånt ;) gillar dock inte slutet haha.

Zombieland är en film jag har sågat rejält. Anledningen är att jag såg den första gången under pressvisning - en mijö där filmer ska sågas. hade jag sett den i soffan hade jag nog tyckt om den. den är bra att slappa till. men nej. visst är den lite kul men den är inte bra. Det roliga är ju den unga killen
vadhannuheter.

har faktiskt inte sett någon av 28-filmerna.. funderar på om man verkligen har missat något?

Malin sa...

åh men det borde jag ju faktiskt göra! tack!