15 mars 2007

Dagens boktips


Självkänsla nu! av Mia Törnblom

Jag har blivit tipsad om denna bok ett flertal gånger men alltid avfärdat den med ett "äh, mitt självförtroende är det inget fel på". Och därmed missat hela poängen. Självförtroende är en sak, självförtroende en helt annan. Självförtroende=jag vet att jag är bra/bättre än andra på . Självkänsla=jag vet att jag i mig själv är bra som jag är och jag är bra även om andra är bättre än mig och jag själv har en dålig dag. Bara det att få detta förklarat för sig gör boken väl värd att läsa.

Mia jobbar som personlig coach och har en bakgrund som missbrukare. Bara det gör boken intressant och läsvärd även om det ibland kan kännas lite väl mycket halleluja och filadelfia-församling ("jag blev hjälpt på det här sättet, nu vill jag hjälpa alla andra att hitta räddningen på samma sätt"). Jag tror änd att jag kommer behålla boken, blädda i den ibland, försöka läsa om den då och då, och framförallt, jag ska göra övningarna i boken. Om man på allvar skulle ägna 10-20 minuter om dagen åt de övningar som nämns i boken skulle man troligen bli en bättre människa.

Nackdelen är att jag nu har bestämt mig för att jag minsann är bra nog ändå just nu, och att det är gott nog att läsa boken, så jag kommer mig inte för att göra övningarna på ett bra tag :)

2 kommentarer:

Pixelmate sa...

Jag måste också ta och läsa den boken. Speciellt nu när man är nydumpad och allt...
Jag har hört flera som rekommenderat den så jag måste ta och kolla vad det kan vara för något...

Karin sa...

Jag hittade den på rean på Lagerhouse - man kunde köpa 4 pocketar för 100:-