17 februari 2012

In a brave new world....

Eftersom jag är en sucker för dystopier så högg jag direkt in på på Du sköna nya värld av Aldous Huxley när jag fick den av en vän för några veckor sedan.

För mig har "Brave new world" kanske snarare varit förknippat med ett Iron Maiden-album, eller Shakespeare, men nånstans har jag ju ändå vetat om att denna dystopi existerar men jag har aldrig insett hur mycket av den populärkultur jag gillar som har hämtat inspiration och stoff ur denna bok, t ex Matrix, en av mina absoluta favoritfilmer.

För mig så var den här boken förvånande modern och aktuell, både i sitt språk och i sitt innehåll. Den utkom 1932, är alltså 80 år gammal.

Handlingen utspelar sig i London i en framtid där barn inte längre föds, de produceras. Barnen fostras sedan med hypnopedi (en slags hypnos under sömnen) eller elchocker till att tycka om vissa saker och avsky andra. Barnen är dessutom genetiskt predestinerade så att de blir t ex alfamänniskor, betamänniskor eller kanske epsilonmänniskor.  Rätt människa på rätt plats helt enkelt vilket gör att alla är lyckliga, ingen känner något behov eller strävan efter att nå något annat  utan de är nöjda med sin lott.

De känslomässiga band som uppstår mellan mor och barn, eller mellan två människor som älskar varandra, är  alldeles för passionerade och skulle göra att den sköna nya världen skulle hamna i obalans, och är därför inte önskvärda beteenden. Istället fostras barnen till sexuell frigörelse, de ska vara "pneumatiska" och för Fords skull inte hålla sig till en och samma partner för länge.

Ford ja... han är den varifrån tideräkningen utgår och närmast att betrakta som en slags gud i den sköna nya världen. Religion är annars inte heller önskvärt. Alldeles för passionerat och det skulle ju kunna leda till obalans. Och obalans leder till bråk och krig. Och i bråk och krig slutar människor konsumera. För konsumera måste de. Hjulen måste snurra. Stabilitet! Både hos individen och samhället!


Om något ändå skulle råka bli jobbigt i människors liv så kan det raskt stillas med soma - en drog som delas ut vid arbetsdagens slut. Soma är utan alkoholens baksidor med baksmälla och ångest dagen efter.


Det som chockar mig mest med boken är nog att den känns så relevant och så aktuell i sin beskrivning av en marknadsekonomi som har gått bananas.

Kanske är vi inte så långt ifrån det där. Vi är dock, till skillnad från människorna i den nya sköna världen, fria att välja. Tror vi i alla fall.

Inga kommentarer: